روغن همچنین دانه های روغنی وجود دارد که روغن آنها عمدتاً برای مصارف صنعتی و تا حدودی برای مصارف غذایی استفاده می شود، مانند کلزا، بذر کتان، دانه کرچک، دانه گلرنگ و غیره.
در مورد روغن حیوانی اصل، روغنهای ماهی و سایر موجودات دریایی هستند، چربیهای حیوانی در شیر حیوانات وحشی مانند گاو، گوسفند، بز، گاومیش و شتر یافت میشود.
صنعت روغن نباتی مراحل مختلفی را طی می کند تا زمانی که برای مصرف مناسب شود، از جمله تمیز کردن دانه ها از گرد و غبار، سپس برداشتن پوسته و ترک خوردن دانه ها برای تسهیل فرآیند استخراج روغن، پس از آن دانه ها با بخار پخته می شوند و سپس روغن پخته می شود.
استخراج شده با حرارت یا فشار مکانیکی و یا با استفاده از حلال ها، تصفیه روغن با حذف ناخالصی های چسبیده به آن، تنظیم رنگ و تنظیم اسیدیته روغن، سفید کردن محصول، با حذف رنگ تیره از روغن، و در نهایت تقطیر با حذف روغن سفید شده از ناخالصی ها آماده سازی برای نگهداری و بازاریابی.
روغن های ذرت، آفتابگردان و سویا عمدتاً از ایالات متحده آمریکا وارد می شوند، در حالی که بیشتر روغن پالم از مالزی و اندونزی وارد می شود.
با مطالعه جامع واقعیت این صنعت در کشورهای حاشیه خلیج فارس، مشخص می شود که این صنعت وابسته به واردات نفت خام یا نیمه تصفیه شده و فیلتر و پالایش آن است.کشورهای شورای همکاری خلیج فارس.
روغن پالم به دلیل قیمت نسبتا پایین آن و حضور جوامع آسیایی که به آن به تعداد زیاد عادت کرده اند، بیشترین شیوع را در منطقه خلیج فارس دارد و همچنین اشاره می شود که مصرف انواع دیگر مانند روغن آفتابگردان افزایش یافته است. روغن ذرت و روغن زیتون در مورد روغن سویا با وجود ارزش غذایی که دارد مصرف آن کم است و این به دلیل عدم آگاهی و عادت به آن است.
اکثر شرکتهای تولید روغن نباتی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، بهویژه شرکتهای بزرگ، به دنبال اتخاذ استراتژیهای مؤثر در بازاریابی و فروش بودهاند، به طوری که در بازارهای خلیجفارس، بازارهای سایر کشورهای عربی و کشورهای عربی به گسترش گسترده دست یافتهاند. بازارهای بین المللی و دائماً در تلاش هستند تا با نیازها و سلیقه مصرف کنندگان سازگار شوند که به افزایش سهمیه ها و توسعه صادرات کمک می کند.